محرم در قدیمی‏ترین تکیه شاهرود

خبرگزاری بسیج: محرم هر ساله در قدیمی‏ترین تکیه شاهرود جلوه‏ای خاص دارد؛ وقتی هزاران نفر از عزاداران به عشق اباعبدالله الحسین (ع) بر سر و سینه می‏زنند.

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سمنان، مردم متدین شاهرود هر سال شب 27 یعنی سه روز قبل از محرم مساجد را نظافت می‏کنند و آماده پذیرایی عزاداران می‏شوند.

در این میان، تکیه بازار نیز که از قدیمی‏ترین تکایای شاهرود است طی مراسم خاصی سقف تکیه را نصب می‏کنند به اصطلاح مراسم پوش‏کشان که خدامان با نوحه‏خوانی پوش تکیه را نصب می‏کنند و به منزله برپا ساختن خیمه ابا عبدالله الحسین (ع) است.

در گذشته، شب اول محرم همه هیئت‏ها و مدیران مساجد و تکایا و رؤسا و مسئولان در تکیه بازار جمع می‏شدند و رسماً همه با هم شب اول را عزاداری می‏کردند.

از سنت‏های قابل توجه این شب، اینکه با تأسی از سنت پیامبر اکرم (ص) در تکریم میهمان با آفتابه و لگن توسط خدام دست‏های میهمانان عزاداران حسینی را قبل ازغذا خوردن می‏شستند و خشک می‏کردند که با گذشت سالیان سال هنوز این کار انجام می‎شود.

همچنین در سر سفره که اطعام کاملی هم است غذا در سینی‏های بزرگ در جلوی میهمان‏ها قرار می‏گیرد و سپس تمام خدام به احترام عزاداران میهمان در جلوی در ایستاده و میهمانان را تکریم می‏کنند که این تکریم شامل همه افراد از پیر و کلان و کودک می‏شود.

از حوالی ظهر روز پنجم محرم، شهر یکپارچه تعطیل و سیاه‌پوش است و ازدحام جمعیت عزاداران مقابل مدرسه قلعه این شهر و خیابان شهید صدوقی (مزار) به گونه‌ای است که تمام خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به محل مراسم مملو از جمعیت می‏شود.

این روز (علم‎بندان) تمامی هیئت‏ها به یاد ابوالفضل العباس (ع) با طوق‏هایشان به صورت دسته جمعی در تکیه حاضر می‏شوند و خیل عزاداران نیز در حالی که کمر یکدیگر را گرفته‏اند؛ سینه زنان با طی مسیر طولانی به داخل تکیه رفته و ساعتی را با جان و دل سینه‏زنی و عزاداری می‏کنند.

از جمله مطالب جالب توجه این تکیه، وجود درختان چناری با قدمت بیش از 400 سال در حیاط آن است که نشان‎گر وجود این رسوم در صدها سال پیش است.

همچنین این تکیه دو نام دارد؛ بازار و زنجیری که بازار به این علت که در مرکز و نزدیک بازار قدیم شهر قرار داشته به همین علت به تکیه بازار مشهور است.

نام زنجیری نیز به این دلیل است که زنجیر بسیار بزرگ و قطوری در بالای حیاط تکیه به صورت محور و تکیه‎گاه قرار گرفته که می‎گویند زنجیر لنگر کشتی بوده است.

مردم نیز احترام خاصی برای این محل قایلند و تلاش می‏کنند هر سال پنجم محرم در این مراسم شرکت کنند و هر سال به علت ازدیاد جمعیت جوانان در وسط سیل جمعیت سینه‎زنی می‏کنند و آنان که پیرتر شده‏اند در کنار دیوارهای تکیه می‏ایستند و سال‏هاست که جوانان پیر شده و جوانان دیگر جایشان را در وسط تکیه برای عزاداری می‏گیرند.

فضای زیبا، جذاب و تأثیرگذار این مکان حتی وقتی که خالی‏ است انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد.

شاه‎نشین‏ها، ستون‏ها، ایوان‏ها، چنارهای کهنسال و ... و هنگامی که پر از جمعیت است انگار تمام دیواره‏های این تکیه ناله می‏زنند در روز پنجم سیل جمعیت عاشق ابوالفضل (ع) چنان عزاداری می‏کنند که دل سنگ آب می‏شود.

زنان و دختران نیز از این فیض محروم نیستند و از ساعت‏ها قبل در شاه‎نشین‏ها می‏نشینند و با آمدن طوق‏ها و سینه‏زنان یاعباس یاعباس گو، ناله‏ها از تمام نقاط تکیه برمی‏خیزد زن و مرد پیر و جوان ... هیچ چشمی نمی‏تواند این شور را ببیند و خیس نشود و به یاد فداکاری علمدار کربلا نیفتد؛ چرا که ساعت‏ها فقط یک فریاد را می‏شنوید «یاعباس» و «یا عباس».

2001/ع






برچسب ها : محرم  ,